Fri frakt 
Från 499 kr
Trustpilot 4,6 / 5
Hemleverans 
Returrätt 
30 dagar
Hem / Blogg /

Vintertrötthet: Piggare dagar med D-vitamin och Rosenrot

Vintern är en årstid där många nordbors energinivåer påverkas negativt av våra relativt få soltimmar här uppe på norra jordklotet. Det kan vara svårt att hålla sig pigg och bibehålla motivationen både till vardags och vid träning, speciellt i dessa ovanliga tider då vi är hemma i mycket större utsträckning än normalt. Nedan listar vi två kosttillskott som kan hjälpa dig att återfå glöden!

Body Science Vitamin D3 + K2

Body Science Vitamin D3+K2 – Kundernas betyg: 5/5

D-vitamin

D-vitamin är ett erkänt kosttillskott för att bibehålla energi och motivation under vinterhalvåret. Denna vitamin bildas normalt i huden när vi exponeras för sol och faktum är att endast 15 minuter i solen under sommarhalvåret räcker för att bilda kroppens dagsbehov. Problemet som vi stöter på här uppe i norr är dock att våra dagar under vinterhalvåret är korta och ofta även mörka. Det har i flertalet studier konstaterats att våra soltimmar i norra hemisfären helt enkelt inte räcker till för att hjälpa kroppen skapa all D-vitamin den behöver under vintern, speciellt hos de delar av befolkningen som har mörkare komplex. Brist på D-vitamin kan leda till trötthet, värk i skelett och muskelsvaghet. I människor med svårare brist har man observerat nedstämdhet, svårigheter att gå, krampkänningar och koncentrationssvårigheter.

D-vitamin och träning

I en studie från 2016 fick en testgrupp på 13 personer äta antingen en D-vitamintablett eller placebotablett om dagen i två veckor. När man sedan testade deras respons på fysisk aktivitet hade gruppen som ätit D-vitamin både längre uthållighet och lägre nivåer av stresshormonet kortisol i kroppen efter träningen. Andra studier pekar mot att D-vitamin uppvisar en antiinflammatorisk effekt.

Biverkningar av D-vitamin

D-vitamin i sig är dock inte helt utan sina risker. Eftersom D-vitamin har en direkt inverkan på kroppens förmåga att uppta kalcium kan hög dosering under lång tid riskera att urlaka en annan viktig vitamin i kroppen, nämligen vitamin K2. Vitamin K2 är ansvarigt för att transportera det kalcium kroppen tar upp dit det hör hemma, i bland annat benen och tänderna. Med för låga nivåer K2 och för högt intag av D3 riskerar man att på sikt drabbas av kalciuminlagring i mjuka vävnader, det vill säga att det kalcium kroppen tar upp istället hamnar i organen, framförallt hjärta och njurar.

För bästa möjliga balans rekommenderas därför ett kosttillskott som kombinerar vitamin D3 och K2 i en bra ratio. Body Science D3+K2 är ett högdoserat och effektivt kosttillskott som innehåller hela 75 µg D3 och 45 µg K2 per kapsel, vilket motsvarar 1500% respektive 60% av EU’s rekommenderade dagliga intag.

 

Body Science Rosenrot (Rhodiola Rosea) - Kundernas betyg: 4,2/5

Body Science Rosenrot – Kundernas betyg: 4,2/5

Rosenrot (Rhodiola Rosea)

Rosenrot, eller Rhodiola Rosea som växten heter på latin, är en tjockbladsväxt som växer vilt i skandinavien och delar av ryssland och asien. Växten har under tusentals år använts för sina uppiggande och prestationshöjande egenskaper där man traditionellt har ätit den kokt eller rå som en grönsak.

Rosenrot tillhör gruppen adaptogener, en samling växter och örter som används för att hjälpa kroppen anpassa sig till såväl mental som fysisk ansträngning. Andra växter i denna grupp inkluderar bland annat ginseng och ashwagandha.

Rosenrot har i studier visat sig sänka stresshormonet kortisol i kroppen, vilket utsöndras efter träning, vid långvarig stress och vid intag av exempelvis kaffe. Höjda kortisolnivåer är också en markör för utbrändhet och depression.

I flertalet placebokontrollerade studier kring Rhodiola Rosea har man uppmätt effekter som ökad vakenhet, förbättrat minne och minskad stress. Även förbättrad sömn har kopplats till användande av växten, något som man tror kan ha med dess möjliga antidepressiva egenskaper att göra.

Rosenrot och träning

Rosenrot kan ha en positiv effekt på uthållighet vid träning. En placebokontrollerad studie från 2004 undersökte effekten av Rhodiola Rosea på just uthållighetsträning. Gruppen som fick ett standardiserat extrakt av rosenrot uppvisade förbättringar i både uthållighet och VO2Max jämfört med gruppen som fick placebo. I en annan studie från 2014 uppvisade rosenrot en effekt på upplevd ansträngning vid cykelpass om 30 minuter. Detta tros härstamma från dess stimulerande effekter.

Biverkningar av rosenrot

Till skillnad från centralstimulerande preparat som kaffe uppfyller rosenrot inte några kriterier för att vara vanebildande. I jämförelse med andra naturläkemedel har rosenrot få rapporterade bieffekter, och de som uppmätts har varit milda. Ett fåtal deltagare i en del studier har uppvisat milda magbesvär.

Body Science Rosenrot är ett högdoserat naturligt extrakt av Rhodiola Rosea som innehåller 15 mg rosaviner och 7,5 mg salidrosider per kapsel. Detta är den samling ämnen som i studier har visat sig ha störst effekt på humör, vakenhet, kognitiv funktion, stress och uthållighet vid fysisk aktivitet.

Trött på vintern?

Är du trött och hängig på vintern kan antingen rosenrot, vitamin D3+K2 eller en kombination av de båda vara något att testa. I kombination med fysisk aktivitet kan vitamin D bidra till att sänka kroppens inflammationsnivåer och rosenrot kan hjälpa dig att orka både mer och längre. Båda kosttillskotten har milda biverkningsprofiler och har i flertalet studier uppvisat god effekt på både humör och energinivåer.

Ny kund?